Timian Thymus x citriodorus ‘Unni’ som jeg fikk av en gartner. Love it!

Thymus x citriodorus ‘Unni’ er en sitrontimian og ble kåret til årets staude i 2009

Jeg velger ofte ut stauder som har fått utmerkelser. Da vet jeg at de er sunne og friske og vil gi meg glede istedet for bekymringer. Selvfølgelig er det viktig at man tar hensyn til jordsmonn og solforhold, men når det er tatt hensyn til, går jeg for de beste : )

Timian ‘Unni’ blir ca. 10 cm høy, og danner en tett matte med friske grønne blad. Den får rødfiolette blomster i juni-juli.

Den trives i full sol, som timian flest, i godt drenert og næringsrik jord. Et naturlig valg til urtehagen, men bruk den også i skråninger eller ved murkanter. Sitrontimian og kryptimian er et godt alternativ til gressplen der du vil ha et «grønt teppe», selv om den ikke tåler like mye tråkk. Legg ned tråkkheller og lag en sti gjennom timianteppet.

En annen ting:

Humlene rett og slett elsker Timian ‘Unni’. Hos meg summer de i hundretalls og det er en herlig opplevelse å se det yrende livet i den grønne matten med de strålende blomstene.

Timian ‘Unni’ bader i sol hos meg og ser ut til å stortrives. Ble plantet i 2012 og i 2014 tok jeg ut flere partier som jeg plantet rundt en av de to sirkelformede treplattingene som jeg har laget i hagen. Det skal bli spennende å se om «Unni» vil ramme inn denne neste år.

Thymus x citriodorus ‘Unni’
Thymus x citriodorus ‘Unni’
Thymus x citriodorus ‘Unni’ (26.6.2015)
Thymus x citriodorus ‘Unni’ (26.6.2015)
Thymus x citriodorus ‘Unni’ (26.6.2015)
Thymus x citriodorus ‘Unni’ (26.6.2015)
Thymus x citriodorus ‘Unni’ / Echinacea purpurea ‘Magnus’ / Geranium macrorrhizum (17.6.2015)
Thymus x citriodorus ‘Unni’ / Echinacea purpurea ‘Magnus’ / Geranium macrorrhizum (17.6.2015)
Thymus x citriodorus ‘Unni’ (8.6.2015) brer seg ut med ekspressfart.
Thymus x citriodorus ‘Unni’ (8.6.2015) brer seg ut med ekspressfart.
