Actinidia kolomikta / Rødkattebusk – pussig hvordan kattene elsker den

Jeg må innrømme at jeg er litt fasinert av denne klatreplanten. Rødkattebusk er en svært fargerik klatrer når den først har etablert seg og er derfor også et must i min hage. Den har utviklet seg overraskende bra siden jeg plantet den våren 2012, da den kan bruke noen år på å etablere seg. I 2013 var den ikke noe å skryte av, i fjor begynte den å bruse litt med fjærene og i år ser det ut som den tar litt ekstra av 🙂 Jeg er veldig glad for at jeg satte Actinidia kolomikta akkurat her, på østsiden av hytta.

Rødkattebusk (Actinidia kolomikta) er en løvfellende slyngplante som blir opptil 3-4 meter høy i vår klimasone. Den har tynne, hjerteformede blader som hos hannplantene har hvite spisser som går over i rosa i løpet av sommeren. Planten vokser bra i skygge, men den får flottere farge dersom den står i solen. Blomstene er små, henger på undersiden av bladene, og har liten prydverdi.

Planten har en nydelig svak sitronduft, og utsondrer noen kjemiske stoffer som kattene liker godt. Det er pussig å se hvordan kattene styrer rett mot kattebusken selv om det bugner av andre planter i nærheten.

Rødkattebusken vil trenge noe klatrestøtte fra starten av, men når den har etablert seg vil den bli selvbærende. Jeg har kun slått inn noen spesielle metallklemmere i veggen og ledet grenene oppover og allerede nå ser den ut til å klare seg fint der den står frodig og fin.

Rødkattebusk (Actinidia kolomikta) har herdighetsgrad 5.

Actinidia kolomikta Rødkattebusk (25.5.2015)
Actinidia kolomikta Rødkattebusk (25.5.2015)
Actinidia kolomikta Rødkattebusk (25.5.2015)
Actinidia kolomikta Rødkattebusk (25.5.2015)
Actinidia kolomikta Rødkattebusk (25.5.2015)
Actinidia kolomikta Rødkattebusk (25.5.2015)
Actinidia kolomikta Rødkattebusk (11.7.2015)
Actinidia kolomikta Rødkattebusk (11.7.2015)
Actinidia kolomikta Rødkattebusk (11.7.2015)
Actinidia kolomikta Rødkattebusk (11.7.2015)
2 comments

  1. Hei Ole Peter.
    Jeg kjøpte rødkattebusken av Sven Myrvold planteskole på Jessheim gjennom en gartner som hjalp meg helt i starten i hagen. Sjekk http://myrvoldhagesenter.no. Men jeg er sikker på at et hagesenter i nærheten av deg kan bestille et eksemplar til deg. Lykke til 🙂 Mvh Tone

  2. Hei, hvor fikk du kjøpt rødkattebusken? Jeg planlegger å skaffe meg et par slike forsøker å finne et hagesenter som har den.

Kommentarer er stengt.