Sommerfuglbusk Buddleja davidii ‘Empire Blue’

Jeg hadde lenge ønsket meg en sommerfuglbusk, Buddleja davidii. Stedet sommerfuglbusken skulle få hadde jeg sett meg ut. Den skulle plantes ved utsiktsplassen ved den store runde plattingen i hagen. Jeg drømte om å sitte og skue utover sjøen med mengder av vakre sommerfugler dansende foran meg. For som Anne fra Moseplassen sier det: «Sommerfuglbusk = sommerfuglmagnet», så sommerfuglbusken må plasseres et sentralt sted i hagen slik at du kan nyte de vakre skapningene som florlett flyr forbi.

Sommerfuglbusken skulle få den ære å stå side om side med den hvite historiske rosen ‘Stanwell Perpetual’ og ha den vakre blå storkenebb Geranium ’Rozanne’ for sine føtter. Så da jeg oppdaget ‘Empire Blue’ på Olsens enke med nærmest eksakt samme farge som storkenebb ’Rozanne’ tok det ikke lang tid mellom å se og å kjøpe.
Rart med oss hageentusiaster – vi blir lykkelige når ting stemmer i hagen – ikke sant?

Så i midten av juli 2014 tok jeg fergen hjem til Lindøya med et stort smil om munnen og en stund senere var ‘Empire Blue’ i jorda.

‘Empire Blue’ kan bli en riktig stor busk. Den har en flott oppreist voksemåte med buede grener og langstrakte mindre blomsterstander som er fint parfymert og elsket av sommerfugler. Den blomstret fra juli til september.

Buddleja davidii er ikke så nøye på jordtype, men foretrekker god drenering og krever å få stå lunt. De trenger sol store deler av dagen og liker ikke dyp skygge. I områder med tung leire er det nok best å forbedre jorden med mye kompost og sand eller grus. Den bør beskjæres om våren. Mange av sortene er hutigvoksende og det skal bli fantastisk å se ‘Empire Blue’ vokse til og glede både meg og andre med sine vakre blomster. Og for ikke å glemme hvordan den vil trekke til seg mengder av sommerfugler og skape noe magisk.

En interessant site er The Buddleja Garden hvor du kan lese deg opp på denne sommerfuglmagneten.

Buddleja davidii 'Empire Blue' ved utsiktsplassen (5 sept 2014). Her som en bitte liten relativt nylig plantet busk.
Buddleja davidii ‘Empire Blue’ ved utsiktsplassen (5 sept 2014). Her som en bitte liten relativt nylig plantet busk.
Buddleja davidii 'Empire Blue'
Buddleja davidii ‘Empire Blue’
Buddleja davidii 'Empire Blue'
Buddleja davidii ‘Empire Blue’
