Vaskebaljene DOLLY TUBS i hagen

Disse vaskebaljene var et vanlig syn for 100 år siden for håndvasking av klær. Helt fra viktoriansk tid og til rundt 1940-tallet ble disse baljene benyttet bl.a. i England og Frankrike. I dag brukes disse som dekorative krukker i hagen og er store nok til større planter og små trær.

Da vaskebaljene ble tømt flere ganger på vaskedagen, som normalt på den tiden var mandag, hadde noen tut for tømming samt såpeholder.

For noen dager siden fant jeg 3 stk på finn.no. Selgeren kunne fortelle at det også var en annen interessent, så nå krysser jeg fingrene og er jeg heldig pryder disse baljene hagen til våren.

Dolly tubs - beautiful :)
Dolly tubs – beautiful 🙂
Dolly tubs ute i hagen. Helt vidunderlig, synes jeg
Dolly tubs ute i hagen. Helt vidunderlig, synes jeg
Dolly tubs
Dolly tubs med såpeholder
Dolly tubs ble brukt til å vaske klær fra viktoriansk tid og frem til 1940-tallet
Dolly tubs ble brukt til å vaske klær fra viktoriansk tid og frem til 1940-tallet
