Purpursolhatten Echinacea purpurea ‘Magnus’ som humlene elsker

På en dansk blogg stod dette:

«Echinacea purpurea er sentblomstrende-, sol- og varmeelskende stauder som trives aller best på de nordamerikanske præriene blandt trampende bison og indianerstammer som brukte de helbredende oljene fra denne herlige stauden. I min hage er det hverken bison eller indianere. Men til gjengjeld er det mange purpursolhatter og Echinacea purpurea er blandt mine absolutte favoritter.»

Jeg er så enig og ordene hun skrev fikk meg både til å le og drømme meg inn i ett senario fullt med trampende bison og mengder med purpursolhatter i stekende sol. :)))

Miscanthus sinensis ‘Ferner Osten’ og ’Gracillimus’
Miscanthus sinensis ‘Ferner Osten’ og ’Gracillimus’ myker opp hagen (7 aug 2014)

Lik den danske bloggeren er også jeg fasinert av purpursolhattene og spesielt Echinacea purpurea ‘Magnus’ som er et syn med enkelte blomster så store som hånden min. Det som også er morsomt er at humlene tar seg en høneblund på blomstene over lang tid. Første gang jeg så dette trodde jeg humlen var død og med nesen nærmest rett over purpursolhatten skvatt jeg til da humlen plutselig fløy av gårde.

Purpursolhatt Echinacea purpurea ‘Magnus’
Echinacea purpurea ‘Magnus’ som er et syn med enkelte blomster så store som hånden min (17 aug 2014)

Farge: Rosa (litt rødlig)
Blomstringsmåned: august-september
Høyde: 80-100 cm
Sone: H5

Echinacea purpurea ‘Magnus’ og 'White Swan'
Echinacea purpurea ‘Magnus’ og ‘White Swan’ er absolutt blandt mine favoritter i hagen (9 aug 2104)
Echinacea purpurea ‘Magnus’ og 'Fatal Attraction'
Echinacea purpurea ‘Magnus’ og ‘Fatal Attraction’ til høyre (9 aug 2104)
Purpursolhatt Echinacea purpurea ‘Magnus’ og 'White Swan'
Echinacea purpurea ‘Magnus’ og ‘White Swan’ er purpursolhatter som jeg vil anbefale (5 sept 2104)

Echinacea purpurea ‘Magnus’ er også vakker etter avblomstring – ikke sant?

Echinacea purpurea ‘Magnus’
Echinacea purpurea ‘Magnus’ er vakker selv etter avblomstring (28 sep 2014)
Purpursolhatt Echinacea purpurea ‘Magnus’
Echinacea purpurea ‘Magnus’ på hell i september

Slik ser ‘Magnus’ ut tidlig i sesongen før den tar sats.

Echinacea purpurea ‘Magnus’
Slik ser Echinacea purpurea ‘Magnus’ ut tidlig i sesongen før den tar sats (15 juli 2014)

Her kan du lese om purpursolhatter fra en fantastisk dansk blogg Staudebedet

Echinacea purpurea ‘Magnus’ ble plantet i 2013.

